Week 4 - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van FLoor Berg - WaarBenJij.nu Week 4 - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van FLoor Berg - WaarBenJij.nu

Week 4

Blijf op de hoogte en volg FLoor

03 Maart 2014 | Kenia, Nairobi

WEEK 4
De tweede safety & security meeting was het begin van de week; en we boeken vooruitgang. We gaan nu de planning en budget nog een keer bespreken en aanvullen. Het lampje is nog steeds een open actiepunt sinds twee weken geleden. Nu zijn we alleen ook over gestapt op serieuze dingen: OHS, EHBO en BHV traingingen; willen ze op 100 man personeel 20 BHV-ers hebben. Nou is het hier misschien geen gek idee; maar 1 op 5 lijkt me wat overdreven! Ook moeten er borden komen (Kenianen zijn gek op borden) maar blijkbaar is een deel van de werknemers analfabeet of kan in ieder geval geen Engels lezen; dus moeten we ook met plaatjes werken. Dat wordt leuk als ik straks procedures moet schrijven in plaatjes.

Toen we voor de tweede keer bij het huisje gingen kijken had het klaar moeten zijn. Ze hadden een week nodig om het te meubileren. Maar blijkbaar is meubileren heel lastig, want gedaan was het niet. Wat blijkt nou, de opzichter is net Bassie: ik versta je wel, maar begrijp je nog niet helemaal. En als ze hier iets niet weten of snappen; dan geven ze blijkbaar maar het antwoord wat ze denken dat je wilt horen. De strekking was dat ze helemaal niet konden meubileren. Zucht! Tijd voor een plan B.

Dinsdag was mijn eerste supervisor training; de awareness training voor al onze leidinggevende. Op zich ging het best aardig; ze willen over het algemeen best wel, alleen heeft niemand hier autoriteit over zijn departement. Ook kun je hier blijkbaar voor 300 shilling (€2,50) een verklaring omtrent gedrag kopen op River Road; dus daar hebben we niks aan. Maar een air-side pass kan die dan weer niet voor me regelen, beetje jammer. Ook was er een bij; die moet aandelen hebben in een van de klanten, Horti-link. (dat is de lokale Henk, zoals we die bij Stempher hadden) De klant die een boel tijd kost en uitzonderingen vraagt; maar daar kun je niks aan doen, want: die kennen we al zo lang! Wat je ook zei, hoe vaak iedereen ook herhaalde dat het nu eenmaal een harde eis was: geen ongeautoriseerde personen in de cold-room; het ging er niet in. Ja maar Horti-link dan? Die doen dat altijd. Ja, en nu dus niet meer!

De tweede IATA meeting waren we toch zowaar echt uitgenodigd! Wederom straalde Kenya Airways door afwezigheid; heel typisch. Maar het is wel duidelijk dat ze echt heel erg met de EU wetgeving in hun maag zitten hier; want zelfs de grootste concurrenten, met de smerigste spelletje zijn opeens poeslief tegen elkaar en uiterst behulpzaam. Ieder politiek of commercieel getint onderwerp wordt door de voorzitter ook resoluut de vergadering uit gegooid; want ze hebben elkaar heel hard nodig om er wijs uit te worden. Mijn grote map van de nationaal coördinator terrorisme bestrijding is dan ook bijzonder interessant hier (ook al kunnen ze er geen woord van lezen in het Nederlands).

De rest van de week stond in het teken van de board meeting op vrijdag. Men had besloten dat ik een presentatie mocht geven voor de board; maar het ligt allemaal wel heel gevoelig zeker aangezien de board voor de helft uit hoger management van Kenya Airways bestaat. Van Koen mocht ik de board ook niet laten schrikken; lief zijn voor de board! Dus met een boel wikken en wegen en ieder woord 3 keer evalueren hadden we toch een heel politiek correcte en neutrale presentatie voorbereid. De strekking was: de deadline is onrealistisch, die ga je nooit halen (en we doen het ook liever alleen maar dat vertellen we jullie in een later stadium wel). Alleen dan verpakt als: we presenteren de feiten zo dat jullie zelf die conclusie mogen trekken. Iedereen was achteraf heel blij met presentatie en ze vonden het allemaal helemaal mooi; maar echt een besluit was er niet. Niet dat we dat verwacht hadden.

Binnen 30 minuten na de vergadering had ik Valentine aan de telefoon; die had gehoord dat ik een heel interessante presentatie had gegeven en hij had opdracht gekregen van zijn baas (die ook bij de Board zat) om die op te vragen en vast te stellen hoe erg het werkelijk was. Dat was vrij vlot gedaan, alleen op de parkeerplaats was hij binnen een kwartier zelf ook wel van mening dat het niet reëel was om binnen 4 weken alles rond te hebben. Dus we hebben uitstel, toch zeker een hele week! Nee dat helpt. Maar het is toch riant winst ten opzichte van de verwachtingen. Zekerheidshalve gaan we alleen achter de schermen maar wel door met een plan B voorbereiden.

Nu zou het na de board meeting iets rustiger moeten worden; dus dit weekend doe ik lekker niks meer. Zaterdag ben ik met Mahlet, naar de stad geweest. Mijn eerste echte dagje sight seeing: de Masai market, de Hilton arcade, het park en Lunchen en koffie drinken bij het Java House. Zondag ben ik met Rose (HR) naar onze eigen FC de kampioenen (of FC knudde, net wat toepasselijker is) geweest. Het bedrijfsvoetbal team in ieder geval. We hebben bij de gratie des gods nog niet verloren; maar ook niet gewonnen (1-1) dus blijkbaar heeft het bidden voor en na de wedstrijd toch zin. Ik ben in ieder geval ook gezegend, dus misschien wordt het toch nog wat met me.

• 04 Maart 2014 - 01:20

Mieke Fleuren:

Hallo Floor.

Ik kreeg vanavond van Ton je gegevens door, dus meteen even gekeken en gelezen. Nou, behalve de frustraties die je veelvuldig beschrijft, lijkt het me toch een erg leuke ervaring.
    Zoiets maak je hier misschien ook mee, maar dan zit je niet in zo'n prachtige omgeving.

Lukken de puzzeltjes? Ik had al eerder iets van Ton vernomen. Je laat je toch niet kennen, hè?

Ik blijf je volgen, maar ga nu slapen. Eigenlijk al veel te laat, maar soms moet er het e.e.a. klaar gemaakt worden. (Ook nogal gefrustreerd over dingen hier, hoor.)

Veel liefs en een ongelooflijke ervaring toegewenst.

Mieke.

• 04 Maart 2014 - 12:15

Maaike&Remko:

Mooie verhalen, Floor!

Leuk te lezen dat je naast frustraties enzo toch ook mooie dingen meemaakt! En zo te lezen is het ook zeker leerzaam! Erg fijn, joh!

Waren de puzzeltjes toch te moeilijk? En we dachten nog wel dat het allemaal niet te simpel zou moeten, omdat je het dan meteen oplost en dan is de spanning eraf.
    Maaike&Remko en Ton hebben de hersens (voor zover mogelijk) een hele zaterdag aardig laten kraken om tot de puzzels te komen.
    Ton heeft het hierna uitgewerkt tot encrypted bestanden.

Hier vergaat het verders zijn gangetje.
    De sneeuw waar jij op hoopte (omdat je toch vluchtte naar lekker warm Kenia) is niet gekomen. Het lijkt zelfs momenteel al een beetje lente met temperaturen rond de tien graden en zonnetje... Maar oke, het blijft Nederland, dus er is nog steeds regelmatig regen ...

Veel plezier verders!

Liefs.
    Maaike&Remko.

• 04 Maart 2014 - 23:11

L&R:

Ik zeg maak d'r een boek van! :D
    Leest lekker weg hoor, die reisverslagen Floor. Beetje reality, stukje drama, theelepetje humor en een snufje... schepje... nog maar een schepje... vooruit een potje.. ach waarom ook niet een hele emmer sarcasme. Heerlijk!
    Heel veel succes met... euhm... alles?! Wow... Toch ook nog veel plezier en ik kijk uit naar je volgende weekverslag.
    grtz,
    Roel & Laura

• 19 Maart 2014 - 18:23

Elly De Boer:

Hoi Floor ,
    Je verhalen zijn leuk om te lezen ,alles gaat anders dan je had verwacht.
    Ik heb ook de indruk dat ze er nog geen kaas van gegeten hebben daar.En dat ze de eu-regels maar aan hun laars lappen. maar misschien is dat wel te kort door de bocht. Ik vind het heel dapper dat jij je nek heb uitgestoken voor de presentatie.
    gr. Elly